Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης “Ενιαίο κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον προσυμβατικό έλεγχο, τροποποιήσεις στον Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης”.
Θέμα: Δωρεάν και υποχρεωτική μετάδοση μηνυμάτων σχετικά με την προστασία της δημόσιας υγείας από όλα τα ΜΜΕ - Διαφημιστική προβολή του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των νομικών προσώπων του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ από τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, με όρους δημοσιότητας και επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παραβίασής τους.

Αιτιολογική Έκθεση

Το ΚΚΕ επανειλημμένα έχει τονίσει ότι τα μηνύματα που σχετίζονται με την προστασία της δημόσιας υγείας , ειδικά με την αντιμετώπιση μιας πανδημίας, θα πρέπει να μεταδίδονται και να καταχωρούνται σε όλα τα ΜΜΕ (ραδιοτηλεοπτικά, ηλεκτρονικά και έντυπα) εντελώς δωρεάν και όχι με όρους διαφημιστικής καμπάνιας.
Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, όπου για την προβολή των Υπουργείων, των φορέων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ (που αναφέρονται ως “Αναθέτουσες Αρχές”), χρειάζεται να υπάρξει δαπάνη προς τα ΜΜΕ για την διαφήμιση, αυτή θα πρέπει να γίνεται με όρους πλήρους διαφάνειας και με αντικειμενικά κριτήρια, χωρίς απαράδεκτους αποκλεισμούς και χωρίς επιδότηση ανύπαρκτων μέσων, γιατί αλλιώς η υπόθεση παραπέμπει σε συναλλαγή.
Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει τεράστια ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σε σχέση με την καταβολή των είκοσι (20) εκατομμυρίων ευρώ προς τα διάφορα ΜΜΕ, για την προβολή μηνυμάτων που αφορούσαν στην πανδημία , που είχαν ευθέως να κάνουν με την προστασία της δημόσιας υγείας. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν αθωώνει προηγούμενες κυβερνήσεις που ακολούθησαν παρόμοιες πρακτικές και αξιοποίησαν ίδια μέσα.
Για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταθέτει την παρούσα τροπολογία. Με την τροπολογία αυτή:
Α) Ορίζεται ρητά και ξεκάθαρα ότι μηνύματα του Υπουργείου Υγείας ή άλλων φορέων του Δημοσίου, που σχετίζονται με την προστασία της δημόσιας υγείας (πρόληψη και αντιμετώπιση ασθενειών, πανδημιών, εμβολιασμοί κλπ), μεταδίδονται και καταχωρούνται από όλα τα ΜΜΕ (όπως ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο, εφημερίδες, περιοδικά) υποχρεωτικά και εντελώς δωρεάν.
Β) Ορίζεται ότι κάθε είδους διαφημιστική δαπάνη για την προβολή του έργου ή των υπηρεσιών των Υπουργείων, δημοσίων υπηρεσιών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των νομικών προσώπων που ανήκουν στο λεγόμενο ευρύτερο δημόσιο τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ, καθώς και των θυγατρικών αυτών των νομικών προσώπων, θα πρέπει να δημοσιεύεται αναλυτικά, ανά ποσό και ανά ΜΜΕ, άμεσα, μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και να παραδίδεται σε αναλυτική κατάσταση στην Αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Και τούτο για να είναι απολύτως γνωστό και διαφανές ποιο ΜΜΕ πήρε κρατική διαφήμιση και τι ποσό εισέπραξε για την διαφημιστική καμπάνια.
Γ) Για την επιλογή των ΜΜΕ που αναλαμβάνουν την προβολή και καταχώρηση των σχετικών μηνυμάτων, ακολουθούνται αποκλειστικά αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, που θα καθορίσει ειδική νομοθεσία.
Δ) Για να καθίσταται ουσιαστικά εφαρμόσιμη η πιο πάνω ρύθμιση για τη δημοσιότητα και διαφάνεια της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης, ορίζεται ότι αν δεν τηρηθούν οι πιο πάνω όροι, τότε ως κύρωση προβλέπεται η ακύρωση των σχετικών συμβάσεων και η αναζήτηση των ποσών που τυχόν καταβλήθηκαν στα ΜΜΕ.
Ε) Επιπλέον, η παράλειψη της δημοσιότητας και της διαφάνειας στην κατανομή της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης, καθώς και η αποφυγή της αναζήτησης των ποσών που καταβλήθηκαν σε περίπτωση ακύρωσης των σχετικών συμβάσεων, συνεπάγεται και την ποινική δίωξη των υπαιτίων φυσικών προσώπων και την απειλή σε βάρος τους ποινής φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος..
ΣΤ) Τέλος, προβλέπεται η κατάθεση στοιχείων για το πώς ξοδεύτηκαν τα χρήματα του ελληνικού λαού τα τελευταία τουλάχιστον δέκα (10) χρόνια για την προώθηση της κρατικής διαφήμισης. Δίνεται προθεσμία τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση της παρούσας, σε όλες τις “Αναθέτουσες αρχές” (Υπουργεία, ΝΠΔΔ κλπ.) να δώσουν για να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας αναλυτικός κατάλογος των ποσών που κατέβαλαν και ανά μέσο ενημέρωσης, για τη διαφημιστική προβολή τους, τα τελευταία δέκα (10) έτη, όπως επίσης και να κατατεθούν τα στοιχεία αυτά στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Ειδικά για την δαπάνη που καταβλήθηκε για την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων -εντός του 2020, αλλά και σε εκτέλεση των σχετικών Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου για την αντιμετώπιση της πανδημίας- σε όλα τα ΜΜΕ κι αναλυτικά ανά μέσο, οι “Αναθέτουσες Αρχές” οφείλουν να προβούν στις ενέργειες του προηγούμενου εδαφίου μέσα σε πέντε (5) ημέρες από τη δημοσίευση του παρόντος.
Η παραβίαση των πιο πάνω υποχρεώσεων, συνεπάγεται για τους υπευθύνους την ποινική τους δίωξη και την απειλή σε βάρος τους ποινής φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος.

Τροπολογία - Προσθήλη

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης “Ενιαίο κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον προσυμβατικό έλεγχο, τροποποιήσεις στον Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης”

1. Μηνύματα του Υπουργείου Υγείας και φορέων του Δημοσίου που σχετίζονται με την προστασία της δημόσιας υγείας μεταδίδονται και καταχωρούνται από όλα τα ΜΜΕ υποχρεωτικά και εντελώς δωρεάν.
2.α. Κάθε είδους διαφημιστική δαπάνη, στα πλαίσια του ετήσιου προγραμματισμού, ή και κάθε έκτακτου χαρακτήρα για την προβολή των Υπουργείων, των Δημοσίων υπηρεσιών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των νομικών προσώπων που ανήκουν στον λεγόμενο ευρύτερο δημόσιο τομέα και των πρώην ΔΕΚΟ και των θυγατρικών των πιο πάνω νομικών προσώπων, που στο εξής θα αναφέρονται ως “Αναθέτουσες αρχές”, που διατίθεται για την προβολή αυτών στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, δημοσιεύεται αναλυτικά ανά ποσό και ανά μέσο ενημέρωσης, μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και παραδίδεται σε αναλυτική κατάσταση στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
β. Η επιλογή των μέσων ενημέρωσης που κάθε φορά αναλαμβάνουν την μετάδοση των διαφημιστικών μηνυμάτων κάθε περιεχομένου των “Αναθετουσών αρχών” και η κατανομή των ποσών της διαφημιστικής δαπάνης των “Αναθετουσών αρχών” γίνεται αποκλειστικά με αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, τα οποία υποχρεωτικά προβλέπονται στην εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία.
γ. Η παράλειψη της δημοσίευσης της σχετικής διαφημιστικής δαπάνης και της αποστολής της κατάστασης αυτής της δαπάνης στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παρούσας, συνεπάγεται την ακύρωση των σχετικών συμβάσεων με τα μέσα ενημέρωσης, είτε υπεγράφησαν άμεσα από τις “Αναθέτουσες αρχές”, είτε μέσω διαφημιστικών εταιριών, τα δε σχετικά ποσά που τυχόν καταβλήθηκαν αναζητούνται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
δ. Επιπλέον, η παράλειψη τήρησης των υποχρεώσεων των προηγούμενων εδαφίων από πλευράς των “Αναθετουσών αρχών”, συνεπάγεται, πέρα από την πειθαρχική ευθύνη για σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα των υπευθύνων, στο βαθμό που υπάγονται στις διατάξεις του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα, και την ποινική τους ευθύνη, καθώς τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος, εκτός αν τιμωρούνται με βαρύτερη ποινή από άλλες διατάξεις του Π.Κ.
ε. Ως υπεύθυνοι για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου είναι για τα Υπουργεία οι αρμόδιοι Υπουργοί, και για τα λοιπά νομικά πρόσωπα των “Αναθετουσών αρχών” οι Πρόεδροι των Διοικητικών Συμβουλίων αυτών.
3. α. Μέσα σε τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση της παρούσας, οι “Αναθέτουσες αρχές” της παραγράφου 2α υπόκεινται στις υποχρεώσεις της ως άνω παραγράφου 2α, για τη διαφημιστική δαπάνη στην οποία υποβλήθηκαν τα τελευταία δέκα (10) έτη πριν από την ισχύ της παρούσας.
β. Ειδικά για τη διαφημιστική δαπάνη του 2020, αλλά και για τη δαπάνη προς τα ΜΜΕ, στην οποία υποβλήθηκαν δυνάμει των σχετικών Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου, για την αντιμετώπιση της πανδημίας του covid -19, οι “Αναθέτουσες αρχές” της παραγράφου 2α υποχρεούνται να προβούν στις ενέργειες που προβλέπονται στην παράγραφο 2α, μέσα σε πέντε (5) ημέρες από τη δημοσίευση της παρούσας.
γ. Σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων των δύο προηγούμενων εδαφίων αυτής της παραγράφου, οι υπεύθυνοι, σύμφωνα με την παράγραφο 2ε της παρούσας, των “Αναθετουσών αρχών”, τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι ένα (1) έτος και επιπλέον εφαρμόζεται η ρύθμιση της παραγράφου 2γ της παρούσας.

Αθήνα, 24.6.2020


Οι προτείνοντες βουλευτές
ΠΑΦΙΛΗΣ ΘΑΝΑΣΗΣ
ΓΚΙΟΚΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΚΟΜΝΗΝΑΚΑ ΜΑΡΙΑ
ΚΑΝΕΛΛΗ ΛΙΑΝΑ
ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ