Με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης, που στο πλαίσιο διαχείρισης της πανδημίας ιεραρχεί τη στήριξη των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος των υγειονομικών, εκπαιδευτικών και κοινωνικών αναγκών του ελληνικού λαού που τις θεωρεί κόστος, συνεχίζονται οι μεγάλες συνέπειες στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, η αύξηση των ανισοτήτων στην εκπαιδευτική διαδικασία, ιδιαίτερα για τα παιδιά των πιο ευάλωτων τμημάτων των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων. Ταυτόχρονα, έχει ουσιαστικά προχωρήσει στον ουσιαστικό αποκλεισμό των προσφυγόπουλων από την εκπαιδευτική διαδικασία.

Για τους πρόσφυγες, μάλιστα, που βρίσκονται στη χώρα μας ως αποτέλεσμα των διεθνών ανταγωνισμών και πολεμικών εστιών, στους οποίους συμμετέχουν ενεργά οι εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις, καθώς και της πολιτικής εγκλωβισμού τους στα κράτη πρώτης εισόδου της ΕΕ, του Κανονισμού του Δουβλίνου και του απαράδεκτου συμφώνου ΕΕ- Τουρκίας που προσυπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και υλοποιεί η σημερινή της ΝΔ, η κυβέρνηση δεν πήρε κανένα ουσιαστικό μέτρο προστασίας τους από την πανδημία. Αντίθετα, εξέδωσε την απαράδεκτη ΚΥΑ (11-10-2020) σύμφωνα με την οποία το μοναδικό που προβλέπει για όλους όσους διαμένουν σε Δομές και ΚΥΤ (Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης), είναι η αυστηροποίηση των όρων εγκλεισμού τους. Τους υποχρεώνει να παραμένουν μόνιμα έγκλειστοι, χωρίς να έχει πάρει το παραμικρό μέτρο για τον περιορισμό του συγχρωτισμού, χωρίς τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα, χωρίς την αναγκαία στελέχωση των Δομών και ακόμα χειρότερα των ΚΥΤ, δίνοντας τροφή σε απαράδεκτες απόψεις για περαιτέρω γκετοποίησή τους, ακόμα και στη διαδικασία της εκπαίδευσης, μετατρέποντας τις δομές σε φυλακές ψυχών της ΕΕ.

Ταυτόχρονα, οι τραγικές ελλείψεις του Εθνικού Συστήματος Υγείας που ήρθαν με μεγαλύτερη ένταση στην επιφάνεια εν μέσω πανδημίας με ανυπολόγιστες συνέπειες για την υγεία του ελληνικού λαού και τη μετατροπή των δημόσιων υγείας σε “μιας νόσου”, έχουν μεγάλες συνέπειες στο ευάλωτο τμήμα των προσφύγων. Στις δομές το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό είναι ελάχιστο, οι ελλείψεις σε παιδίατρους μεγάλες, ενώ σε μια σειρά από αυτές έχει διαπιστωθεί και έλλειψη βασικών φαρμάκων. Σε αυτό το απάνθρωπο καθεστώς, ούτε συζήτηση για την εξασφάλιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας των παιδιών, με όλους τους αναγκαίους όρους, παιδαγωγικούς και υγειονομικούς.

Στα έτσι κι αλλιώς χαμηλά ποσοστά εγγεγραμμένων μαθητών προσφύγων στα σχολεία (με βάση τα στοιχεία του 2020 από τα 8081 παιδιά ηλικίας 4-18 ετών είχαν εγγραφεί τα 5956, δηλαδή το 73.7%), έρχεται η σημερινή πραγματικότητα στην οποία αποκόπηκαν ολοκληρωτικά, από τον περασμένο Μάρτιο από κάθε είδους εκπαιδευτική διαδικασία, δια ζώσης ή εξ’ αποστάσεως, κυριολεκτικά εξαφανίστηκαν από τον εκπαιδευτικό χάρτη. Μια πολύμηνη απουσία που συσσώρευσε, μορφωτικά ελλείμματα, πισωγυρίζοντας όσα είχαν ξεκινήσει μια διαδικασία, πολύ περισσότερο που στις απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης, η ένταξη τους στο σχολείο αποτελεί και τη μοναδική διέξοδο για να λάβουν κάτι ελάχιστο από όσα δικαιούνται σαν παιδιά. Πέρα όμως από τη διά ζώσης στερήθηκαν ακόμα και την υποκατάσταση της, την τηλεκπαίδευση αφού το Υπουργείο Παιδείας δεν προέβλεψε το παραμικρό από τεχνολογικά μέσα, εξοπλισμό και ίντερνετ, όπως και για την πλειοψηφία των παιδιών της χώρας μας.

Με μεγάλη καθυστέρηση, μόλις τον Ιανουάριο, άρχισε ένας μικρός αριθμός προσφύγων μαθητών να πηγαίνει στο σχολείο, αφού πέρα από καθυστερήσεις στις αναγκαίες προσλήψεις, δεν εξασφαλίστηκε η μετακίνηση από και προς τις δομές, ενώ εξακολουθούν τα εμπόδια της ΚΥΑ με επιπτώσεις και στον αποκλεισμό παιδιών από την εκπαίδευση.

Σε αυτές τις συνθήκες, όπως έχουν διαμορφωθεί με ευθύνη των κυβερνήσεων, απαιτείται για τους πρόσφυγες μαθητές να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα που σχετίζονται με την ασφαλή διαβίωσή τους, την υγεία, την εκπαίδευσή τους, τη δημιουργική αξιοποίηση του διαστήματος παραμονής τους στη χώρα μας, επιταχύνοντας τη διαδικασία απεγκλωβισμού ώστε να πάνε στις χώρες πραγματικού προορισμού τους.

 

Ερωτάται η κ. Υπουργός, τι μέτρα προτίθεται να πάρει προκειμένου:

 
-Να δημιουργηθούν όλες οι αναγκαίες εκπαιδευτικές δομές, Τμήματα Υποδοχής, Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφυγοπαίδων στα σχολεία και νηπιαγωγεία που λειτουργούν μέσα στις Δομές, ώστε να καλυφτεί το σύνολο των αναγκών, να εγγραφούν όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας, και να εξασφαλιστεί η ουσιαστική πρόσβαση και συμμετοχή τους στην εκπαίδευση, για όσο διάστημα παραμένουν στη χώρα μας.

 
-Να υπάρξει στελέχωση των σχολείων από το αναγκαίο, καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, μεταφραστών.

 
-Να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι χώροι εκπαίδευσης για τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, ελληνόπουλων και προσφυγόπουλων, ως μέτρο ουσιαστικής αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθώς και προστασίας από την πανδημία, καθώς και το αναγκαίο βοηθητικό προσωπικό.

 
-Να εξασφαλιστεί η ασφαλής μετακίνηση όλων των παιδιών με μέσα μεταφοράς που να πληρούν αυστηρά τα υγειονομικά πρωτόκολλα.

 
-Να διατεθεί με ευθύνη του Υπουργείου ο αναγκαίος τεχνολογικός εξοπλισμός, τα μέσα, συνδέσεις internet, ώστε τα παιδιά εγγεγραμμένα στο λύκειο που εξακολουθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση να μπορούν να έχουν επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και το σύνολο των μαθητών, εάν και εφόσον ξανακλείσουν τα σχολεία.

 
-Να διατεθεί το αναγκαίο επιστημονικό, ιατρικό προσωπικό, ώστε να διενεργούνται υποχρεωτικά, περιοδικά, επαναλαμβανόμενα τεστ για το σύνολο των προσφύγων, και να παρέχεται η αντίστοιχη ιατρική φροντίδα και θεραπεία σε περίπτωση επιβεβαιωμένου κρούσματος, σε σύνδεση με το ΕΣΥ.

 
-Να διαμορφωθούν μέσα στους χώρους διαμονής κατάλληλοι χώροι άθλησης, ψυχαγωγίας, βιβλιοθήκες ώστε να αξιοποιούν δημιουργικά το χρόνο τους.

 
-Να υπάρξει ιδιαίτερη μέριμνα για την ομαλή εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη των παιδιών και των οικογενειών τους που δικαιούνται άσυλο και θα παραμείνουν στη χώρα.

 


Οι Βουλευτές

Δελής Γιάννης

Γκιόκας Γιάννης

Καραθανασόπουλος Νίκος

Κομνηνάκα Μαρία

Μανωλάκου Διαμάντω

Μαρίνος Γιώργος