Σε μια εποχή, που οι μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές, λόγω των ιμπεριαλιστικών πολέμων και συγκρούσεων, έχουν γιγαντωθεί και η χώρα μας αποτελεί χώρα υποδοχής για δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες κάθε χρόνο, ο ρόλος της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης είναι πιο κρίσιμος από ποτέ.
Τα διαπολιτισμικά σχολεία, που ιδρύθηκαν το 1984 ως απάντηση στις ιδιαίτερες προκλήσεις που παρουσιάζει η εκπαίδευση παιδιών που δε μιλούν ελληνικά, βρίσκονται αντιμέτωπα με όλα τα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης (ελλείψεις σε δασκάλους, καθηγητές, ψυχολόγους, και άλλες ειδικότητες, ακατάλληλα κτήρια, ελλιπείς πόροι) που όμως είναι ακόμα πιο οξυμένα λόγω του ιδιαίτερου ρόλου και αναγκών αυτών των σχολείων – ιδιαίτερα στις μέρες μας που πολλά από τα παιδιά που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία έχουν ζήσει πόλεμο κι ορφάνια.
Η κυβέρνηση και η ΕΕ κλίνουν τη λέξη «συμπερίληψη στην εκπαίδευση» σε όλες τις πτώσεις προκειμένου να στήσουν γύρω της χορό εκατομμυρίων με αποδέκτες ΜΚΟ και ιδιώτες την ίδια στιγμή που οι δημόσιες δομές και υπηρεσίες για μετανάστες και πρόσφυγες συμπιέζονται μέχρι εξαφανίσεως στο όνομα της εξοικονόμησης πόρων και «αντοχών της οικονομίας».
Οι επιπτώσεις αυτής της πολιτικής στη διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι τραγικές και γεννούν ερωτήματα για το ποιοι είναι οι πραγματικοί στόχοι της κυβερνητικής πολιτικής σχετικά με το μέλλον των διαπολιτισμικών σχολείων.
Με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, το θεσμικό πλαίσιο (4 άρθρα στον Ν. 2413/1996) είναι απαρχαιωμένο και δεν αντανακλά τις σύγχρονες πιεστικές ανάγκες της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, σύμφωνα και με τις εξελίξεις την επιστήμης στο θέμα αυτό.
Στο όνομα της «συμπερίληψης», έχει καταργηθεί η Γ.Γ. Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί υπάγονται απευθείας στο ΥΠΑΙΘΑ κι όχι σε κάποια Διεύθυνση. Οι αναπληρωτές, που αναγκάζονται να μετακινούνται από σχολείο σε σχολείο, αυξάνονται σταθερά χρόνο με τον χρόνο σε σχέση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς με ό,τι αυτό σημαίνει και για τη σχέση που πρέπει να αναπτύσσεται μεταξύ μαθητών και δασκάλων.
Τα διαπολιτισμικά σχολεία είναι ελάχιστα και τα παιδιά προσφύγων και μεταναστών κατευθύνονται σε σχολεία χωρίς ειδικά προγράμματα και προσωπικό, όπως εξάλλου προβλέπει ακόμα κι ο 2413/1996, εντείνοντας έτσι το πρόβλημα ένταξης που αντιμετωπίζουν, και υψώνοντας ανυπέρβλητα εμπόδια στη μόρφωσή τους.
Οι διάφορες ΜΚΟ για τους πρόσφυγες, που εισπράττουν ζεστό χρήμα από προγράμματα ΕΣΠΑ και ΤΑΑ, έχουν ρόλο «κηδεμόνα» για τα παιδιά αυτά και τα κατευθύνουν σε εκπαιδευτικές δομές με κριτήριο το δικό τους οικονομικό ή άλλο όφελος κι όχι τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών ή τις ανάγκες των οικογενειών τους.
Πιο συγκεκριμένα, το Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ν. Ιωνίας, όπως και όλα τα διαπολιτισμικά σχολεία, απουσιάζουν από την ηλεκτρονική πλατφόρμα εγγραφών με αποτέλεσμα οι νέες εγγραφές να φθίνουν χρόνο με τον χρόνο.
Λείπουν απαραίτητες ειδικότητες, όπως ψυχολόγοι που είναι ακόμα πιο απαραίτητες στα σχολεία αυτά. Η οριζόντια υποστελέχωση δεν επιτρέπει ούτε καν την τήρηση της πρόβλεψης του ν. 2413/1996 για μειωμένο αριθμό πα ιδιών ανά τάξη και μειωμένο ωράριο για τους εκπαιδευτικούς. Οι ανάγκες καλύπτονται από τις φιλότιμες προσπάθειες του υπάρχοντος προσωπικού με αποσπασματικό τρόπο που έχει επιπτώσεις τόσο στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης όσο και στις συνθήκες εργασίας του προσωπικού που συσσωρεύουν κούραση κι απογοήτευση.
Τεράστιο παραμένει το πρόβλημα μεταφοράς των μαθητών. Η σχολική χρονιά τελειώνει χωρίς να λυθεί ποτέ για το Διαπολιτισμικό Σχολείο της Ν. Ιωνίας και χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για την επόμενη χρονιά. Η μεταφορά μαθητών γίνεται με πούλμαν τουριστικών γραφείων, κατόπιν διαγωνισμού. Ωστόσο, επειδή μπορούν πλέον να κερδίσουν πολύ περισσότερα στον τομέα του τουρισμού, αυτά δε συμμετέχουν στους διαγωνισμούς ή αθετούν τις συμβατικές υποχρεώσεις. Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές να μην μπορούν να πάνε σχολείο ενώ Δήμοι, Περιφέρειες και Υπουργείο πετούν ο ένας το μπαλάκι ευθυνών στον άλλο αφού «έτσι λειτουργεί η αγορά».
ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση για:
- Να εμφανίζονται τα διαπολιτισμικά σχολεία στην ηλεκτρονική πλατφόρμα εγγραφών, ώστε να μπορούν να δηλωθούν από γονείς και κηδεμόνες.
- Να υπάρχει οργανωμένος τρόπος ενημέρωσης των γονιών, με κρατική ευθύνη, για εγγραφή των παιδιών στα ελάχιστα διαπολιτισμικά σχολεία που υπάρχουν.
- Να καλυφθούν, με μόνιμες θέσεις εργασίας, τα κενά σε εκπαιδευτικούς και λοιπό προσωπικό, ώστε να επιτραπεί η ενεργοποίηση ειδικών προγραμμάτων με σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων.
- Να λυθεί οριστικά το πρόβλημα της μεταφοράς μαθητών του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ν. Ιωνίας και να μεταφερθεί σε κατάλληλο κτήριο.
- Να ενισχυθεί η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και να δημιουργηθούν νέα σχολεία σύμφωνα με τις ανάγκες.
Οι Βουλευτές
Δελής Γιάννης
Κατσώτης Χρήστος
Αμπατιέλος Νίκος
Έξαρχος Νίκος
Καραθανασόπουλος Νίκος
Κομνηνάκα Μαρία
Λαμπρούλης Γιώργος
Μαρίνος Γιώργος
Μεταξάς Βασίλης
Παπαναστάσης Νίκος
Συντυχάκης Μανώλης