Αναμφισβήτητα, η ύπαρξη των κατάλληλων δημόσιων υπηρεσιών (διάγνωσης, θεραπείας και αποκατάστασης της αναπηρίας) σε πανελλαδικό επίπεδο, που είναι απαραίτητες για τα ΑμεΑ, ανάμεσα στις οποίες θα έπρεπε να είναι ενταγμένη και η παροχή του Προσωπικού Βοηθού, είναι ανάγκη και πάγιο αίτημα του αγωνιστικού αναπηρικού κινήματος εδώ και χρόνια.
Όμως, η πολιτική που διαχρονικά ακολουθείται απ’ όλες τις μέχρι τώρα κυβερνήσεις και στο χώρο της αναπηρίας, είναι πολιτική υποχρηματοδότησης και μείωσης του “κόστους” γιατί ως τέτοιο λογίζονται οι ανάγκες των ΑμεΑ.
Στόχος και της σημερινής κυβέρνησης αλλά και των προηγούμενων ποτέ δεν ήταν η συνολική κάλυψη των αναγκών των αναπήρων και των οικογενειών τους αλλά η διαχείριση του προβλήματος με όσο το δυνατό λιγότερες δαπάνες για το κράτος. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το πιλοτικό πρόγραμμα του “Προσωπικού Βοηθού” που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και για περιορισμένο αριθμό δικαιούχων (2.250 άτομα ήταν η αρχική πρόβλεψη για το πιλοτικό πρόγραμμα όταν οι βαριά ανάπηροι στη χώρα μας υπολογίζονται πάνω από 500.000).
Αλλά έστω κι αυτή η ελάχιστη και για ελάχιστους παροχή, από την οποία κάποια ΑμεΑ θα μπορούσαν έστω να ωφεληθούν, υλοποιείται με καθυστερήσεις, αποκλεισμούς και πολλά εμπόδια από την στιγμή που εξαγγέλθηκε.
Σήμερα, 3 χρόνια μετά το πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού κι ενώ 2.250 συμπολίτες μας θα έπρεπε να έχουν λάβει τη σχετική βοήθεια από 1/1/2023, έχουμε φτάσει στα μέσα του 2025 και οι ωφελούμενοι είναι μόλις 1.379 ενώ οι “κόφτες” καλά κρατούν. Οι ανάπηροι για να είναι δικαιούχοι προσωπικού βοηθού, θα πρέπει, εκτός της πιστοποίησης των επιτροπών των ΚΕΠΑ, να περάσουν από άλλη επιτροπή, η οποία θα αξιολογήσει ξανά την αναπηρία τους για να αποφασίσει την ανάγκη, τη διάρκεια και την περιοδικότητα παροχής της εξατομικευμένης προσωπικής βοήθειας περιγράφοντας μια μορφή λειτουργικότητας, η οποία γίνεται όχημα περικοπών και μείωσης των δικαιούχων. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα έχουν ηλικιακό περιορισμό και θα πρέπει να είναι 16 έως 65 ετών, ενώ η επιλογή των ωφελούμενων για το πρόγραμμα γίνεται με ηλεκτρονική κλήρωση των δικαιούχων και όρους τυχαιότητας. Ταυτόχρονα, οι Προσωπικοί Βοηθοί που μετέχουν στο πρόγραμμα είναι λίγοι (λόγω των χαμηλών μισθών δεν αποτελούν βασική εργασιακή επιλογή) και όσο απομακρυνόμαστε από τα αστικά κέντρα προς την περιφέρεια γίνονται δυσεύρετοι.
Η θεσμοθέτηση του προσωπικού βοηθού από την κυβέρνηση της ΝΔ και με τον τρόπο που αυτή υλοποιείται, αποτελεί μια αποσπασματική και επιμέρους παρέμβαση χωρίς καθολικό χαρακτήρα, με ημερομηνία λήξης, και με χρηματοδότηση που δεν προκύπτει από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο τρόπος δε με τον οποίο οργανώνεται το συγκεκριμένο πρόγραμμα επιχειρεί να κάνει μια επιμέρους παρέμβαση πέρα και έξω από το δημόσιο σύστημα υγείας την ώρα που συνεχίζουν να αποδομούνται και συρρικνώνονται οι ήδη υπάρχουσες δημόσιες υπηρεσίες και δομές, για να συνεχίσει να γιγαντώνεται ο ιδιωτικός τομέας διάγνωσης, θεραπείας, αποκατάστασης και φροντίδας αναγκάζοντας όσους χρειάζονται τις υπηρεσίες να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κ. Υπουργός, τι μέτρα προτίθεται να πάρει ώστε το πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού:
- Να διευρυνθεί σε όλους τους αναπήρους με μόνο κριτήριο τις μόνιμες και διαρκείς ανάγκες των ίδιων και των οικογενειών τους, για να γίνει εφικτή η πλήρη αυτόνομη διαβίωσή τους και να βελτιωθεί σημαντικά η ποιότητα ζωής τους.
- Να ενταχθεί σε ένα αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα Πρωτοβάθμιων Υπηρεσιών Πρόνοιας, με μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων και αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι Βουλευτές
Κατσώτης Χρήστος
Δάγκα Βιβή
Έξαρχος Νίκος
Καραθανασόπουλος Νίκος
Κομνηνάκα Μαρία
Λαμπρούλης Γιώργος
Μαρίνος Γιώργος
Μεταξάς Βασίλης
Παπαναστάσης Νίκος
Στολτίδης Λεωνίδας
Συντυχάκης Μανώλης